SP nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej- język polski



SCENARIUSZ LEKCJI: JĘZYK POLSKI ,KLASA VII A, CZAS TRWANIA 45 MINUT.

TEMAT: POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI – ROZDZIAŁ II
(Jan Kochanowski)
Nauczyciel: Aneta Niedoba

Cele lekcji:
- utrwalanie najważniejszych pojęć związanych z epoką renesansu, twórczością Jana Kochanowskiego, rodzajami literackimi, akcentowaniem i pisownią zakończeń typu „-i”, „-ii”, oraz „-ji”.
Uczeń:
- zna termin renesans,
- zna podział literatury na rodzaje i gatunki literackie,
- podaje przykłady środków stylistycznych i potrafi je nazwać,
- zna życiorys i twórczość Jana Kochanowskiego,
- wyjaśnia czym jest akcent,
- zna zasady akcentowania wyrazów w języku polskim,
- zna pisownię zakończeń liter: „-i”, „-ii”, oraz „-ji”.

Metoda i forma pracy
Metody: pogadanka, burza mózgów, test czujności, Flipboard – gra dydaktyczna.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

Środki dydaktyczne
Karta pracy, tablica interaktywna, TIK.
  • Wiadomości
  • Umiejętności
  • Faza przygotowawcza
  • Faza realizacyjna
  • Faza podsumowująca
  • Karta pracy „test czujności”,

Przebieg lekcji



  1.  Nauczyciel wita uczniów.
    2. Wprowadza ich w tematykę zajęć, zadaje im pytanie, co oznacza czujność i bycie czujnym. Pogadanka i burza mózgów.
    3. Następnie uczniowie zapisują temat zajęć.
    Nauczyciel zapowiada, że za moment nastąpi bardzo ważny test, który będzie sprawdzał czujność, każdy uczeń ma minutę, by się na niego przygotować.
    Nauczyciel rozdaje, każdemu uczniowi karteczkę z instrukcją. Uczniowie mają chwilę, aby się z nią zapoznać.
    Słowami „start” prowadzący lekcję rozpoczyna „test czujności” polegający na wypowiadaniu kwestii i wykonywaniu pewnych zadań przez uczniów, według ustalonej kolejności. Test uda się tylko dzięki skupieniu, uwadze i współpracy całej klasy. Test ma na celu powtórzenie wiadomości z zakresu rodzajów i gatunków literackich w twórczości Jana Kochanowskiego.
    Po zakończeniu powtórzenia nauczyciel rozdaje uczniom notatkę do wklejenia do zeszytu. 
    Następnie dzieli klasę na dwa zespoły i zapowiada przeprowadzenie quizu klasowego. Każda z grup ma za zadanie odpowiedzieć poprawnie na pytania, które wyświetlają się na tablicy interaktywnej. Pytania ułożone są wg stopnia trudności i punktowane od 100 do 500.
    Quiz rozgrywa się w 4 do 5 rundach, w zależności od dostępnego czasu. Wygrywa drużyna, która zdobędzie największą sumę punktów.


    Podsumowanie przeprowadzonych zajęć. Nauczyciel przypomina cele dzisiejszej lekcji i dokonuje zebrania wiadomości na temat powtórzonego materiału. Na kolejnej godzinie uczniowie piszą sprawdzian.
    Załączniki:
    Link do testu: https://flipquiz.com/review/38898

Test czujności – kl. VII POWTÓRKA JAN KOCHANOWSKI



    1. Gdy nauczyciel powie START, napisz na tablicy: „Robimy powtórkę przed sprawdzianem”

    2. Jeżeli zobaczysz, że ktoś na tablicy napisze: „Robimy powtórkę przed sprawdzianem” – powiedz głośno: „Fraszki to wszystko cokolowiek myślemy, fraszki to wszystko cokolwiek czyniemy.”

    3. Kiedy usłyszysz, że ktoś mówi: „Fraszki to wszystko cokolowiek myślemy, fraszki to wszystko cokolwiek czyniemy” natychmiast wykrzyknij, że „To utwór Jana Kochanowskiego „O żywocie ludzkim”!

    4. Gdy usłyszysz: „To utwór Jana Kochanowskiego „O żywocie ludzkim” natychmiast WYJDŹ z klasy, ale nie zamykaj za sobą drzwi. Wróć, kiedy usłyszysz, że: „To przykład LIRYKI”.

    5. Gdy zobaczysz, że ktoś z klasy WYSZEDŁ, ale nie zamknął za sobą drzwi, głośno krzyknij: „TO PRZYKŁAD LIRYKI”.

    6. Gdy usłyszysz: „TO PRZYKŁAD LIRYKI” szybko powiedz: „To rodzaj literacki, W KTÓRYM WYPOWIADA SIĘ PODMIOT LIRYCZNY”.

    7. Jeśli usłyszysz: „To rodzaj literacki, W KTÓRYM WYPOWIADA SIĘ PODMIOT LIRYCZNY”, podejdź do niego i powiedz: „JESTEM PODMIOTEM LIRYCZNYM, a w poezji ukazuję moje uczucia!”.

    8. Jeśli usłyszysz, że ktoś wstał i krzyknął: JESTEM PODMIOTEM LIRYCZNYM, a w poezji ukazuję moje uczucia!” krzyknij STOP  i napisz na tablicy: „HYMN, PIEŚŃ,  TREN, FRASZKA”.

    9. Gdy zobaczysz, że ktoś na tablicy napisał: „HYMN, PIEŚŃ,  TREN, FRASZKA Wyjdź z ławki zrób 3 przysiady i powiedz: „To jest męczące, a te słowa tO gatunki LIRYCZNE”.

    10. Kiedy usłyszysz: „Te słowa to gatunki liryczne” ZAKLASZCZ głośno i powiedz: „Nie zapominajmy o środkach stylistycznych!”

    11. Gdy usłyszysz: „Nie zapominajmy o środkach stylistycznych” wstań i powiedz: „EPITET, UOSOBIENIE, APOSTROFA, PORÓWNANIE, METAFORA”.

    12. Jeśli usłyszysz: „EPITET, UOSOBIENIE, PORÓWNANIE, METAFORA” powiedz: „Niezwykła lekcja – to przykład epitetu”.

    13. Kiedy usłyszysz:” Niezwykła lekcja – to przykład epitetu”  wstań na krzesło i powiedz: „GOŚCIU, SIĄDŹ POD MYM LIŚCIEM A ODPOCZNIJ SOBIE”.

    14. Kiedy usłyszysz, że ktoś mówi: „GOŚCIU, SIĄDŹ POD MYM LIŚCIEM A ODPOCZNIJ SOBIE” podejdź do niego i powiedz: „toż to anafora! Czyli uroczysty zwrot do adresata”

    15. Gdy usłyszysz: „toż to anafora! Czyli uroczysty zwrot do adresata”  powiedz: „to również przykład uosobienia!”

    16. Jeśli usłyszysz: „to również przykład uosobienia!”, wejdź na krzesło i powiedz: uosobienie to nadanie cech ludzkim przedmiotom oraz roślinom.

    17. Kiedy usłyszysz: „uosobienie to nadanie cech ludzkim przedmiotom oraz roślinom” wstań i zacytuj: „lecz mię Pan tak kładzie jako szczep napłodniejszy w hesperyskim sadzie”.

    18. Kiedy usłyszysz, że ktoś cytuje: „lecz mię Pan tak kładzie jako szczep napłodniejszy w hesperyskim sadzie”, zacznij chodzić po klasie udając groźnego nauczyciela i powiedź: „ZAPAMIĘTAJCIE DZIECI, TO PRZYKŁAD PORÓWNANIA!! ZROZUMIANO????”

    19. Kiedy zobaczysz kogoś udającego nauczyciela i mówiącego: „ZAPAMIĘTAJCIE DZIECI, TO PRZYKŁAD PORÓWNANIA!! ZROZUMIANO????” zawołaj: „DOŚĆ!! A CO TO JEST METAFORA?”

    20. Kiedy usłyszysz, że ktoś mówi: „DOŚĆ!! A CO TO JEST METAFORA?” wyjaśnij: „to rodzaj przenośni, która tworzy nowy sens zdania”.

    21. Kiedy usłyszysz, że ktoś mówi: : „to rodzaj przenośni, która tworzy nowy sens zdania” powiedz, „już wszystko wiem, napiszmy sprawdzian!”




Lekcje otwarte