SP im. K. K. Baczyńskiego w Zebrzydowicach - historia


SCENARIUSZ LEKCJI Z WYKORZYSTANIEM MONITORA AKTYWNEGO – 
HISTORIA ,KLASA V D, CZAS TRWANIA 45 MINUT.

Opracowała Danuta Taruc- nauczyciel historii w SP w Zebrzydowicach

Temat : Polska za panowania Bolesława I Chrobrego

Termin: 21.03.2019

Cele lekcji zgodne z wymaganiami podstawy programowej:

V- Polska w okresie wczesnopiastowskim- uczeń
- sytuuje w czasie i przestrzeni państwo pierwszych Piastów
- charakteryzuje rozwój monarchii Bolesława I Chrobrego (…)

Na lekcji uczeń :
- przypomina najważniejsze dokonania Mieszka I ( ćwiczenie interaktywne)
- pokazuje na mapie państwo polskie za Mieszka I i Bolesława Chrobrego
- wskazuje na ilustracjach osoby- św. Wojciecha Ottona III Bolesława I Chrobrego
- zaznacza na osi czasu daty w kolejności chronologicznej
- czyta ze zrozumieniem  tekst źródłowy

Środki dydaktyczne:
Multipodręcznik Nowej Ery ,monitor interaktywny,ćwiczenia interaktywne, mapa , wolne zasoby internetu

Przebieg lekcji.

1. Przypomnienie informacji dotyczących życia i działalności Mieszka I – ćwiczenie interaktywne „ Sprawdź się’’- zaznacz właściwe fragmenty zdań- monitor interaktywny

2. Wstęp do lekcji- pogadanka dotycząca misji biskupa Wojciecha w Prusach i jego męczeńska śmierć wzbogacona ilustracjami ze stron:
- Wikipedia.org
- frydek.pl
-infogdańsk.pl
oraz animacją „ Drzwi św. Wojciecha’’- https://www.youtube.com/watch?v=cs9x2RiKb2E

3. Uczeń zaznacza  na tablicy interaktywnej datę 997- misja biskupa Wojciecha i jego  męczeńska śmierć - na wcześniej stworzonej przez nauczyciela osi czasu.

4. Wyświetlenie na monitorze fragmentu tekstu dotyczącego zjazdu w Gnieźnie ( strona lektury.kochamjp.pl/teksty_Galla_Anonima_tekst.pdf ) . Nauczyciel na tablicy tradycyjnej zapisuje skutki zjazdu ,a jeden z uczniów  na tablicy interaktywnej datę 1000- zjazd w Gnieźnie. Następnie uczniowie podchodzą do mapy i wskazują miasta  gdzie powstały biskupstwa i arcybiskupstwo ( monitor interaktywny).

5. Pogadanka- nauczyciel w oparciu o mapę i tekst źródłowy przedstawia epizody z wojen polsko-niemieckich i polsko- ruskiej. Na osi czasu uczeń  zaznacza datę 1018- pokój w Budziszynie i wyprawa kijowska. Następnie wyznaczony uczeń wskazuje na mapie interaktywnej zdobycze terytorialne- Milsko i Łużyce i Grody Czerwieńskie.

6. Emisja 1- minutowego fragmentu filmu o Bolesławie Chrobrym dotyczącego koronacji  - https://youtube.com/watch?v=7HtBjB8AI50  Zapisanie na osi czasu daty 1025- koronacja Bolesława I Chrobrego.

7. W ramach rekapitulacji wykonanie ćwiczenia interaktywnego z multibooka- uczniowie podchodzą do monitora i decydują czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.  


Lekcje otwarte