SCENARIUSZ LEKCJI Z WYKORZYSTANIEM MONITORA AKTYWNEGO
–
HISTORIA ,KLASA V D, CZAS TRWANIA 45 MINUT.
Opracowała Danuta Taruc-
nauczyciel historii w SP w Zebrzydowicach
Temat : Polska za panowania
Bolesława I Chrobrego
Cele lekcji zgodne z
wymaganiami podstawy programowej:
V- Polska w okresie
wczesnopiastowskim- uczeń
- sytuuje w czasie i przestrzeni państwo pierwszych Piastów
- sytuuje w czasie i przestrzeni państwo pierwszych Piastów
- charakteryzuje rozwój
monarchii Bolesława I Chrobrego (…)
Na lekcji uczeń :
- przypomina najważniejsze
dokonania Mieszka I ( ćwiczenie interaktywne)
- pokazuje na mapie państwo
polskie za Mieszka I i Bolesława Chrobrego
- wskazuje na ilustracjach
osoby- św. Wojciecha Ottona III Bolesława I Chrobrego
- zaznacza na osi czasu daty
w kolejności chronologicznej
- czyta ze zrozumieniem tekst źródłowy
Środki dydaktyczne:
Multipodręcznik Nowej Ery
,monitor interaktywny,ćwiczenia interaktywne, mapa , wolne zasoby internetu
Przebieg lekcji.
1. Przypomnienie informacji
dotyczących życia i działalności Mieszka I – ćwiczenie interaktywne „ Sprawdź
się’’- zaznacz właściwe fragmenty zdań- monitor interaktywny
2. Wstęp do lekcji-
pogadanka dotycząca misji biskupa Wojciecha w Prusach i jego męczeńska śmierć
wzbogacona ilustracjami ze stron:
- Wikipedia.org
- frydek.pl
-infogdańsk.pl
oraz animacją „ Drzwi św.
Wojciecha’’- https://www.youtube.com/watch?v=cs9x2RiKb2E
3. Uczeń zaznacza na tablicy interaktywnej datę 997- misja
biskupa Wojciecha i jego męczeńska
śmierć - na wcześniej stworzonej przez nauczyciela osi czasu.
4. Wyświetlenie na monitorze
fragmentu tekstu dotyczącego zjazdu w Gnieźnie ( strona
lektury.kochamjp.pl/teksty_Galla_Anonima_tekst.pdf ) . Nauczyciel na tablicy
tradycyjnej zapisuje skutki zjazdu ,a jeden z uczniów na tablicy interaktywnej datę 1000- zjazd w
Gnieźnie. Następnie uczniowie podchodzą do mapy i wskazują miasta gdzie powstały biskupstwa i arcybiskupstwo (
monitor interaktywny).
5. Pogadanka- nauczyciel w
oparciu o mapę i tekst źródłowy przedstawia epizody z wojen polsko-niemieckich
i polsko- ruskiej. Na osi czasu uczeń
zaznacza datę 1018- pokój w Budziszynie i wyprawa kijowska. Następnie wyznaczony
uczeń wskazuje na mapie interaktywnej zdobycze terytorialne- Milsko i Łużyce i
Grody Czerwieńskie.
6. Emisja 1- minutowego
fragmentu filmu o Bolesławie Chrobrym dotyczącego koronacji - https://youtube.com/watch?v=7HtBjB8AI50 Zapisanie na osi czasu daty 1025- koronacja
Bolesława I Chrobrego.
7. W ramach rekapitulacji
wykonanie ćwiczenia interaktywnego z multibooka- uczniowie podchodzą do
monitora i decydują czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.