do realizacji w ramach oddziaływań integrujących zespół klasowy,
z wykorzystaniem tablicy interaktywnej i wideoprojektora.
Opracowała mgr Ewa Matuszny.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Korczaka w Brennej.
1. Powitanie uczestników i zaproszenie do wspólnej wyprawy w rejs statkiem.
2. Omówienie reguł zachowania na statku z uwzględnieniem poniższych zasad i z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
- Mówimy do siebie po imieniu
- Słuchamy siebie wzajemnie – Jeden mówi, reszta słucha.
- Wzajemnie sobie pomagamy.
- Jesteśmy dla siebie mili i życzliwi.
- Pracujemy zgodnie.
- Wspólnie się bawimy.
- Zachowujemy się kulturalnie.
- Przedstawienie kolejnych uczestników słowami typu „Marynarz Agata gotowa na wyprawę, w rejs statkiem zabieram agrafkę” (wymyślanie przedmiotu rozpoczynającego się tą samą literą co imię uczestnika)
- Witanie się w parach różnymi częściami ciała (łokcie, kolana, stopy, plecy...) za każdym razem z inną osobą, wykorzystanie do zabawy podkładu muzycznego do piosenki „Budujemy łódź” (piosenki dzieci uczą się w kolejnych etapach wyprawy)
- Powitanie rymowanką „Wszyscy są witam was, zaczynamy już czas, fok na maszt, cała wprzód, wyruszamy już” połączone z nauką układu ruchowego w parach (klaśnięcia w dłonie własne lub towarzysza, tupnięcia, uderzenia w uda, obroty). Dzieci ustawione po obwodzie koła, parami, twarzą do siebie, po zakończeniu rymowanki koło wewnętrzne przesuwa się o jedną osobę w prawo lub w lewo, kilkakrotne powtórzenie rymowanki.
- statek cumuje na kolejnych wyspach: wyspa projektantów, bystrzaków, myślicieli i sportowców - nazwy wysp z ich graficznymi emblematami ukryte są pod znakami zapytania, odkrywane dopiero po dopłynięciu do kolejnych wysp
- wykonywanie zadań w drużynach i wspólne zabawy na kolejnych wyspach
- po wykonaniu zadań na każdej wyspie dzieci otrzymują odznaki sprawnościowe - odznaka projektanta, bystrzaka, myśliciela i sportowca, które wklejają do indywidualnych dzienniczków pokładowych
- na każdej wyspie obowiązuje inny skład drużyny podczas wykonywania zadania - sposób doboru drużyn zależy od prowadzących
- na ostatniej wyspie zamiast nazwy znajduje się tajemnicza skrzynia, której dzieci szukają w pomieszczeniu – w skrzyni mogą znajdować się słodycze lub drobne upominki tematyczne oraz pamiątkowe dyplomy dla uczestników rejsu
5. Zadanie na start BUDUJEMY ŁÓDŹ, praca w drużynach:
- układanie tematycznego rysunku z puzzli
- układanie tangramu „Statek”
- składanie statku z papieru techniką origami
6. „Wypłynięcie” w rejs do pierwszej wyspy :
- Nauka rymowanki, połączona z ilustracją ruchową „W morski rejs dziś wypłyniemy, razem bawić się będziemy, ahoj”, naśladowanie ruchem wiosłowania
- Nauka 1 zwrotki piosenki szantowej „Budujemy łódź” – karaoke, połączona z ilustracją ruchową
- składanie z gazety czapki marynarskiej z wykorzystaniem filmu instruktażowego, naklejanie na czapce emblematu kotwicy
- projektowanie stroju marynarza na dużych arkuszach, rysowanie kredkami – praca w drużynie
- Recytacja rymowanki (pkt. 6)
- Nauka 2 zwrotki piosenki „Budujemy łódź” – karaoke, połączona z ilustracją ruchową
- szukanie różnic między obrazkami – praca w drużynie
- wykreślanki wyrazowe – praca w drużynie
- zapamiętywanie szczegółów w wyświetlanej ilustracji
wspólną zabawą o podobnym charakterze z wykorzystaniem
wideoprojektora i tablicy interaktywnej.
10. „Przepłynięcie” do kolejnej wyspy:
- Recytacja rymowanki (pkt. 6)
- Nauka 3 zwrotki piosenki „Budujemy łódź” – karaoke, połączonaz ilustracją ruchową
- zadania edukacyjne: powinny być dostosowane do umiejętności i wiedzy uczestników, dobór zależy od prowadzących (np.: porządkowanie historyjek obrazkowych lub zdaniowych, domino matematyczne, ocenianie prawdziwości zdań, układanie wyrazów z liter lub sylab, zdań wyrazów, dopasowywanie zdań lub wyrazów do obrazków itp.)
- zabawy kreatywne
12. „Przepłynięcie” do przedostatniej wyspy:
- Recytacja rymowanki (pkt. 6)
- Nauka 4 zwrotki piosenki „Budujemy łódź” – karaoke, połączona z ilustracją ruchową
- Gry i zabawy sprawnościowe, dobór zależny od prowadzących
- Recytacja rymowanki (pkt. 6)
- Śpiewanie całej piosenki – karaoke, połączona z ilustracją ruchową
- Szukanie skrzyni ze skarbem
- Rozdanie upominków i pamiątkowych dyplomów
- Podziękowanie za udział i zaangażowanie we wspólną zabawę
- Ocena zajęć: wrzucanie guzików do pudełka z uśmiechniętą lub smutną buzią.