TIK - SP nr1 Brenna

Propozycje zabaw pod hasłem „Witamy na pokładzie”
do realizacji w ramach oddziaływań integrujących zespół klasowy,
z wykorzystaniem tablicy interaktywnej i wideoprojektora.

Opracowała mgr Ewa Matuszny.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Korczaka w Brennej.

1. Powitanie uczestników i zaproszenie do wspólnej wyprawy w rejs statkiem.

2. Omówienie reguł zachowania na statku z uwzględnieniem poniższych zasad i z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
  • Mówimy do siebie po imieniu
  •  Słuchamy siebie wzajemnie – Jeden mówi, reszta słucha.
  •  Wzajemnie sobie pomagamy.
  • Jesteśmy dla siebie mili i życzliwi.
  •  Pracujemy zgodnie.
  •  Wspólnie się bawimy.
  •  Zachowujemy się kulturalnie.
3. Poznajmy się – przykładowe zabawy na powitanie:
  • Przedstawienie kolejnych uczestników słowami typu „Marynarz Agata gotowa na wyprawę, w rejs statkiem zabieram agrafkę” (wymyślanie przedmiotu rozpoczynającego się tą samą literą co imię uczestnika)
  •  Witanie się w parach różnymi częściami ciała (łokcie, kolana, stopy, plecy...) za każdym razem z inną osobą, wykorzystanie do zabawy podkładu muzycznego do piosenki „Budujemy łódź” (piosenki dzieci uczą się w kolejnych etapach wyprawy)
  • Powitanie rymowanką „Wszyscy są witam was, zaczynamy już czas, fok na maszt, cała wprzód, wyruszamy już” połączone z nauką układu ruchowego w parach (klaśnięcia w dłonie własne lub towarzysza, tupnięcia, uderzenia w uda, obroty). Dzieci ustawione po obwodzie koła, parami, twarzą do siebie, po zakończeniu rymowanki koło wewnętrzne przesuwa się o jedną osobę w prawo lub w lewo, kilkakrotne powtórzenie rymowanki.
4. Wyświetlenie mapy rejsu z oznaczoną trasą, krótkie omówienie mapy oraz zasad pracy drużynowej marynarzy, czyli uczestników wyprawy
  • statek cumuje na kolejnych wyspach: wyspa projektantów, bystrzaków, myślicieli i sportowców - nazwy wysp z ich graficznymi emblematami ukryte są pod znakami zapytania, odkrywane dopiero po dopłynięciu do kolejnych wysp
  • wykonywanie zadań w drużynach i wspólne zabawy na kolejnych wyspach
  • po wykonaniu zadań na każdej wyspie dzieci otrzymują odznaki sprawnościowe - odznaka projektanta, bystrzaka, myśliciela i sportowca, które wklejają do indywidualnych dzienniczków pokładowych
  • na każdej wyspie obowiązuje inny skład drużyny podczas wykonywania zadania - sposób doboru drużyn zależy od prowadzących
  • na ostatniej wyspie zamiast nazwy znajduje się tajemnicza skrzynia, której dzieci szukają w pomieszczeniu – w skrzyni mogą znajdować się słodycze lub drobne upominki tematyczne oraz pamiątkowe dyplomy dla uczestników rejsu
Mapę i kolejne jej etapy (wyspy) można przygotować w formie tradycyjnej (na tablicy ściennej) lub prezentacji multimedialnej wykorzystywanej podczas całego rejsu poprzez wyświetlanie na kolejnych etapach podróży.

5. Zadanie na start BUDUJEMY ŁÓDŹ, praca w drużynach:
  • układanie tematycznego rysunku z puzzli
  • układanie tangramu „Statek”
  • składanie statku z papieru techniką origami
Wzory rysunków, tangramu oraz film instruktażowy do origami wyświetlane przy pomocy wideoprojektora. Dodatkowo można wprowadzić elementy gier komputerowych typu puzzle, układanki tematycznie związane z morzem z wykorzystaniem tablicy interaktywnej lub projektowanie statku poprzez dorysowywanie pojedynczych elementów przez kolejnych uczestników.

6. „Wypłynięcie” w rejs do pierwszej wyspy :
  • Nauka rymowanki, połączona z ilustracją ruchową „W morski rejs dziś wypłyniemy, razem bawić się będziemy, ahoj”, naśladowanie ruchem wiosłowania
  • Nauka 1 zwrotki piosenki szantowej „Budujemy łódź” – karaoke, połączona z ilustracją ruchową
7. WYSPA PROJEKTANTÓW:
  •  składanie z gazety czapki marynarskiej z wykorzystaniem filmu instruktażowego, naklejanie na czapce emblematu kotwicy
  • projektowanie stroju marynarza na dużych arkuszach, rysowanie kredkami – praca w drużynie
8. „Przepłynięcie” do następnej wyspy:
  • Recytacja rymowanki (pkt. 6)
  •  Nauka 2 zwrotki piosenki „Budujemy łódź” – karaoke, połączona z ilustracją ruchową
9. WYSPA BYSTRE OKO:
  •  szukanie różnic między obrazkami – praca w drużynie
  • wykreślanki wyrazowe – praca w drużynie
  • zapamiętywanie szczegółów w wyświetlanej ilustracji
Materiały tematyczne w formie papierowej można uatrakcyjnić
wspólną zabawą o podobnym charakterze z wykorzystaniem
wideoprojektora i tablicy interaktywnej.

10. „Przepłynięcie” do kolejnej wyspy:
  • Recytacja rymowanki (pkt. 6)
  • Nauka 3 zwrotki piosenki „Budujemy łódź” – karaoke, połączonaz ilustracją ruchową
11. WYSPA MYŚLICIELI:
  • zadania edukacyjne: powinny być dostosowane do umiejętności i wiedzy uczestników, dobór zależy od prowadzących (np.: porządkowanie historyjek obrazkowych lub zdaniowych, domino matematyczne, ocenianie prawdziwości zdań, układanie wyrazów z liter lub sylab, zdań wyrazów, dopasowywanie zdań lub wyrazów do obrazków itp.)
  • zabawy kreatywne
Można urozmaicić poprzez wykorzystanie różnego rodzaju gier edukacyjnych do wspólnej zabawy z zastosowaniem tablicy interaktywnej.

12. „Przepłynięcie” do przedostatniej wyspy:
  • Recytacja rymowanki (pkt. 6)
  • Nauka 4 zwrotki piosenki „Budujemy łódź” – karaoke, połączona z ilustracją ruchową
13. WYSPA SPORTOWCÓW:
  • Gry i zabawy sprawnościowe, dobór zależny od prowadzących
14. „Przepłynięcie” do ostatniej wyspy:
  • Recytacja rymowanki (pkt. 6)
  • Śpiewanie całej piosenki – karaoke, połączona z ilustracją ruchową
15. SKRZYNIA SKARBÓW
  • Szukanie skrzyni ze skarbem
  • Rozdanie upominków i pamiątkowych dyplomów
16. Zakończenie:
  • Podziękowanie za udział i zaangażowanie we wspólną zabawę
  • Ocena zajęć: wrzucanie guzików do pudełka z uśmiechniętą lub smutną buzią.

Lekcje otwarte