SP nr 1 im. Janusza Korczaka w Brennej - język polski

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE V C

 

Placówka: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Korczaka w Brennej
Prowadzący: Anna Staniek-Pocha
Data: 26.02.2019 r.

Temat: W krainie ortografii - ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów z „u” i „ó”.


Cel ogólny: Przypomnienie i utrwalenie zasad pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
1. Wyjaśnia zasady pisowni wyrazów z ó i u.
2. Poprawnie zapisuje wyrazy z ó i u.
3. Poprawnie zapisuje zdrobnienia i spieszczenia.
4. Sporządza notatki.
5. Wypowiada się na temat konieczności stosowania poprawnej polszczyzny.
Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna Po co nam ortografia — dlaczego nie piszemy tak, jak mówimy? (https://www.youtube.com/watch?v=suSup0yz5vE) oraz Ó – zasady pisowni ORTOGRAFIA (https://www.youtube.com/watch?v=tVLNMFrcL6k), karty pracy, quiz na platformie Kahoot!
Metody pracy: podająca, praktyczna, mapa mentalna, ćwiczenia.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna

Przebieg lekcji

OGNIWO WSTĘPNE
  1. Przywitanie i wyjaśnienie celu lekcji.
  2. Sprawdzenie obecności.
  3. Podanie tematu lekcji.
OGNIWO WŁAŚCIWE
1. Aktywne wprowadzenie – zadanie uczniom pytania, dlaczego ortografia jest ważna?
2. Prezentacja multimedialna Po co nam ortografia — dlaczego nie piszemy tak, jak
mówimy? (YouTube).
3. Przypomnienie zasad pisowni wyrazów z ó:
- gdy wymienia się na o, e lub a,
- w zakończeniach -ów, -ówna, ówka,
WYJĄTKI: zasuwka, skuwka, wsuwka,
- nieodmienne.
4. Prezentacja multimedialna dotycząca reguł pisowni wyrazów z ó - Ó – zasady pisowni
ORTOGRAFIA (YouTube).
5. Zapisanie reguł ortograficznych w kartach pracy.
6. Przypomnienie zasad pisowni wyrazów z u:
- w rzeczownikach zakończonych na: -un, -unek, -us, -usz, -uch, -ura, -ulec,
- w czasownikach zakończonych na: -uj, uje,
- na początku większości wyrazów
WYJĄTKI: ów, -ówczesny, -ósmy, ówdzie,
- w wyrazach, w których nie ma uzasadnienia pisownia ó,
- w zdrabniających zakończeniach wyrazów:-unio, -unia, -uszek, -uszka, -uszko, -ulek,-ulka, -
uś.
7. Podział klasy na grupy i uzupełnianie kart pracy:Uzasadnienie pisowni wyrazów z ó
i u oraz SUDOKU.
8. Wspólne sprawdzenie ćwiczenia.
9. Rozwiązywanie w grupach quizu Kahoot!

OGNIWO KOŃCOWE
  1.  Podsumowanie.
  2. Podziękowanie za pracę.
  3. Pożegnanie.
KARTA PRACY
1. Uzasadnij pisownię następujących wyrazów z ó i u:
zasuwka - …...............................
żarówa - ...................................
rysuje - …...................................
mówi - …...................................
ósmy - …....................................
tatuś - ….....................................
kółko - .......................................
hamulec - …...............................
królik - …...................................
serduszko - ….............................
chłód - ….....................................
wiózł - ….....................................
ładunek -.......................................
Kraków - …..................................
ulica - …........................................
mógł - …........................................
babunia - .........................................

Lekcje otwarte