SP im. K. K. Baczyńskiego w Zebrzydowicach - język polski

Scenariusz lekcji z wykorzystaniem monitora aktywnego - klasa Va SP , czas trwania 45 minut
Data:

Opracowała Katarzyna Dynek- nauczyciel języka polskiego Szkoły Podstawowej im. K. K. Baczyńskiego w Zebrzydowicach

Temat: „ I śmiech niekiedy może być nauką, kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa”. Bajki Ignacego Krasickiego- księcia poetów

Termin: 4 marca 2019 - klasa 5a

Cele lekcji zgodne z wymaganiami podstawy programowej
- omawia elementy świata przedstawionego - I.1.1
- rozpoznaje czytany utwór jako bajkę oraz wskazuje cechy gatunkowe - I.1.3
- opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze, wskazuje elementy fabuły- I.1.7
charakteryzuje bohaterów w czytanych utworach- I.1.9
- wskazuje głównych bohaterów oraz ich cechy- I.1.11
- wskazuje wartości w utworze- I.1.20
- określa temat i główna myśl tekstu -I.2.3
- redaguje notatkę -III.2.4
- kształcenie umiejętności interpretacji głosowej, doskonalenie dykcji, operowanie głosem – III.3

Uczeń:
- opowiada treść bajki
- wskazuje bohaterów utworu
- przypisuje bohaterom cechy
- odróżnia poezję od prozy
- potrafi przedstawić morał
- formułuje definicję bajki

Środki dydaktyczne:
- yotube- prezentacja multimedialna nt. I. Krasickiego
- Scholaris- portal wiedzy dla nauczycieli- otwarte zasoby
- GWO- Moje GWO- multipodręcznik dla klasy 5
- monitor interaktywnym
- ćwiczenia interaktywne


1. Lekcję rozpoczynamy od przywitania uczniów oraz gościa dzisiejszej lekcji- Ignacego Krasickiego ( portret poety na aktywnym monitorze)

2. Prezentacja multimedialna „ Znani z Warmii wczoraj i dziś- Ignacy Krasicki” https://www.youtube.com/watch?v=eI-LflU-sIQ

Ignacy Krasicki”- Scholaris (zasoby multimedialne) Świat bajek Ignacego Krasickiego
Krótka prezentacja sylwetki biskupa warmińskiego na ekranie multimedialnym. Uczniowie czytają i słuchają narracji. Starają się zapamiętać ważne informacje o poecie.

4. Ćwiczenie interaktywne -Scholaris (zasoby multimedialne) Świat bajek Ignacego Krasickiego
Prezentacja ćwiczenia interaktywnego, uczniowie podchodzą do monitora i decydują, czy zdania dotyczące sylwetki poety są prawdziwe czy fałszywe.
- krótka notatka o Ignacym Krasickim
Ignacy Krasicki- książę poetów, biskup warmiński, autor bajek, satyr, poematów, powieści oświeceniowych, bywalec obiadów czwartkowych u króla Stanisława Augusta Poniatowskiego

5. Ćwiczenie wprowadzające do bajek - przypisywanie zwierzętom kojarzonych z nimi cech
lew-
żółw-
mrówka-
osioł-
ślimak-

Wysłuchanie nagrania bajki „Kruk i lis”

7. Analiza wysłuchanego utworu- tekst widoczny na monitorze
- opowiadanie treści utworu
- przedstawienie bohaterów i przypisanie im właściwych cech charakteru
kruk- próżność, pycha, łatwowierność, zadufanie w sobie, brak krytycyzmu
lis- zazdrość, chytrość, przebiegłość, przewrotność
- wskazanie pouczenia- mądrości wypływającej z utworu- MORAŁ:
Bywa często zwiedziony, kto lubi być chwalony”

8. Odczytanie bajki „Jagnię i wilcy”* przez nauczyciela, a następnie przez chętnych uczniów.
*( przypomnienie terminu archaizm- objaśnienie formy wilcy= wilki)

9. Analiza utworu
- zaprezentowanie treści bajki
- przedstawienie bohaterów utworu i przypisanie im właściwych cech:
jagnię- niewinność, słabość, bezsilność, bezbronność
wilcy- zło, okrucieństwo, agresja, tyrania
- wskazanie pouczenia- morału wynikającego z bajki:
Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie”

10. Bajki „Pszczoła i szerszeń” , „ Syn i ojciec” I. Krasickiego - teksty prezentowane na monitorze z multipodręcznika GWO https://multipodreczniki.apps.gwo.pl/player/#/publication/1323753/347/action/227/0/1246
analiza utworów (jw.)

11. Ćwiczenie interaktywne - „Kontrasty”- http://scholaris.pl/zasob/106990

12. Omówienie cech charakterystycznych bajki:
- zwięzłość
- utwór wierszowany narracyjny
- świat przedstawiony zbudowany na zasadzie kontrastu
- bohaterami bajek są często zwierzęta, które posiadają cechy ludzkie
- morał- pouczenie
- dydaktyzm- nauczyć czegoś, wychować

13. Ćwiczenie interaktywne „definicja bajki” http://scholaris.pl/zasob/106990
Utrwalenie znajomości definicji bajki poprzez uzupełnienie tekstu na monitorze interaktywnym
Porównanie z definicją bajki w słowniku terminów literackich.

14. zadanie domowe
Naucz się ładnie czytać bajki poznane na lekcji oraz zapoznaj się z bajką A. Mickiewicza „Lis i kozieł”.



Lekcje otwarte