Scenariusz lekcji z
wykorzystaniem monitora aktywnego - klasa Va SP , czas trwania 45
minut
Data:
Opracowała
Katarzyna Dynek- nauczyciel języka polskiego Szkoły Podstawowej im.
K. K. Baczyńskiego w Zebrzydowicach
Temat:
„ I śmiech
niekiedy może być nauką, kiedy się z przywar, nie z osób
natrząsa”. Bajki Ignacego Krasickiego- księcia poetów
Termin: 4 marca 2019 - klasa 5a
Cele
lekcji zgodne z wymaganiami podstawy programowej
-
omawia elementy świata przedstawionego - I.1.1
- rozpoznaje czytany utwór
jako bajkę oraz wskazuje cechy gatunkowe - I.1.3
- opowiada o wydarzeniach
przedstawionych w utworze, wskazuje elementy fabuły- I.1.7
charakteryzuje bohaterów w
czytanych utworach- I.1.9
- wskazuje głównych
bohaterów oraz ich cechy- I.1.11
- wskazuje wartości w
utworze- I.1.20
- określa temat i główna
myśl tekstu -I.2.3
- redaguje notatkę -III.2.4
- kształcenie umiejętności
interpretacji głosowej, doskonalenie dykcji, operowanie głosem –
III.3
Uczeń:
- opowiada treść bajki
- wskazuje bohaterów utworu
- przypisuje bohaterom cechy
- odróżnia poezję od prozy
- potrafi przedstawić morał
- formułuje definicję bajki
Środki dydaktyczne:
- yotube- prezentacja
multimedialna nt. I. Krasickiego
- Scholaris- portal wiedzy dla
nauczycieli- otwarte zasoby
- GWO- Moje GWO-
multipodręcznik dla klasy 5
- monitor interaktywnym
- ćwiczenia interaktywne
1. Lekcję rozpoczynamy od
przywitania uczniów oraz gościa dzisiejszej lekcji- Ignacego
Krasickiego ( portret poety na aktywnym monitorze)
2. Prezentacja multimedialna „
Znani z Warmii wczoraj i dziś- Ignacy Krasicki”
https://www.youtube.com/watch?v=eI-LflU-sIQ
3. Ekran interaktywny -
http://scholaris.pl/zasob/106990?
eid[]=PODST&sid[]=JPOL3&bid=0&iid=&query=bajki+Ignacego+Krasickiego&api
„Ignacy Krasicki”-
Scholaris (zasoby multimedialne) Świat bajek Ignacego Krasickiego
Krótka prezentacja sylwetki
biskupa warmińskiego na ekranie multimedialnym. Uczniowie czytają
i słuchają narracji. Starają się zapamiętać ważne informacje o
poecie.
4. Ćwiczenie interaktywne
-Scholaris (zasoby multimedialne) Świat bajek Ignacego Krasickiego
Prezentacja ćwiczenia
interaktywnego, uczniowie podchodzą do monitora i decydują, czy
zdania dotyczące sylwetki poety są prawdziwe czy fałszywe.
- krótka notatka o Ignacym
Krasickim
Ignacy Krasicki-
książę poetów, biskup warmiński, autor bajek, satyr, poematów,
powieści oświeceniowych, bywalec obiadów czwartkowych u króla
Stanisława Augusta Poniatowskiego
5. Ćwiczenie wprowadzające
do bajek - przypisywanie zwierzętom kojarzonych z nimi cech
lew-
żółw-
mrówka-
osioł-
ślimak-
6. Wykorzystanie
multipodręcznika – zasoby GWO
https://multipodreczniki.apps.gwo.pl/player/#/publication/1323753/347/page/224
Wysłuchanie nagrania bajki
„Kruk i lis”
7. Analiza wysłuchanego
utworu- tekst widoczny na monitorze
- opowiadanie treści utworu
- przedstawienie bohaterów i
przypisanie im właściwych cech charakteru
kruk-
próżność, pycha, łatwowierność, zadufanie w sobie, brak
krytycyzmu
lis-
zazdrość, chytrość, przebiegłość, przewrotność
- wskazanie pouczenia-
mądrości wypływającej z utworu- MORAŁ:
„ Bywa często zwiedziony,
kto lubi być chwalony”
8. Odczytanie bajki „Jagnię
i wilcy”* przez nauczyciela, a następnie przez chętnych uczniów.
*( przypomnienie terminu
archaizm- objaśnienie formy wilcy= wilki)
9. Analiza utworu
- zaprezentowanie treści
bajki
- przedstawienie bohaterów
utworu i przypisanie im właściwych cech:
jagnię-
niewinność, słabość, bezsilność, bezbronność
wilcy-
zło, okrucieństwo, agresja, tyrania
- wskazanie pouczenia- morału
wynikającego z bajki:
„Zawżdy znajdzie
przyczynę, kto zdobyczy pragnie”
10. Bajki „Pszczoła i
szerszeń” , „ Syn i ojciec” I. Krasickiego - teksty
prezentowane na monitorze z multipodręcznika GWO
https://multipodreczniki.apps.gwo.pl/player/#/publication/1323753/347/action/227/0/1246
analiza utworów (jw.)
11. Ćwiczenie interaktywne -
„Kontrasty”- http://scholaris.pl/zasob/106990
12. Omówienie cech
charakterystycznych bajki:
- zwięzłość
- utwór wierszowany
narracyjny
- świat przedstawiony
zbudowany na zasadzie kontrastu
- bohaterami bajek są często
zwierzęta, które posiadają cechy ludzkie
- morał- pouczenie
- dydaktyzm- nauczyć czegoś,
wychować
13. Ćwiczenie interaktywne
„definicja bajki” http://scholaris.pl/zasob/106990
Utrwalenie znajomości
definicji bajki poprzez uzupełnienie tekstu na monitorze
interaktywnym
Porównanie z definicją bajki
w słowniku terminów literackich.
14. zadanie domowe
Naucz się ładnie czytać
bajki poznane na lekcji oraz zapoznaj się z bajką A. Mickiewicza
„Lis i kozieł”.