SCENARIUSZ LEKCJI - język angielski, klasa 7.
Temat: Kolorowe idiomy i przysłowia irlandzkie. Utrwalenie materiału z rozdziału 5 w formie gier i zabaw.
Prowadząca: Aleksandra Sojka.data przeprowadzenia: 20.03.2019
LEKCJA OTWARTA - JĘZYK ANGIELSKI ZAJĘCIA Z UCZNIAMI KLASY VII A SZKOŁY PODSTAWOWEJ Aleksandra Sojka
TEMAT: TIK. Colourful idioms and Irish proverbs.
PODSTAWA PROGRAMOWA:
II.2.1.1 - 5 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: Jak określono w wymaganiach
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania); ogólnych.
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy, wybór zawodu);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości);
II.2.2.1- 3 Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: Jak określono w wymaganiach
1) reaguje na polecenia; ogólnych.
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
II.2.4.1 - 5 Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
CEL OGÓLNY:
Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym komunikację w typowych sytuacjach życia rodzinnego i społecznego. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne. Reaguje na nie adekwatnie do ich znaczenia. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu. Uczeń sprawnie posługuje się technologiami.
2 CELE SZCZEGÓŁOWE: W zakresie podstawowym uczeń:
- dopasowuje podane przykłady idiomów do ich definicji,
- wyjaśnia znaczenie podanych zwrotów,
- (opcjonalnie) dopasowuje podane przysłowia do zdań parafrazujących ich znaczenie,
- wyjaśnia znaczenie podanych przysłów,
- potrafi wskazać brakujące elementy rozmowy telefonicznej, potrafi wymienić i zapisać zwroty i zjawiska związane z obchodami dnia Świętego Patryka (święto Irlandczyków),
FORMY PRACY: praca frontalna, z całą klasą (lockstep); praca w parach; praca w grupach; współzawodnictwo;
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- tablica,
- tablica interaktywna online,
- zestaw gier “trimino”,
- zestaw zalaminowanych kodów QR – gra Irish Hunt,
- karty pracy z kodami QR i zadaniami,
- koniczynki – punkty smartfony z funkcją skanera kodów QR gra stworzona na stronie Kahoot!
PRZEWIDYWANY CZAS: 45 minut 3
PROPONOWANE SYTUACJE DYDAKTYCZNE:
Rozgrzewka: powtórzenie materiału z poprzedniej lekcji - uczniowie podzieleni na dwie grupy stają w dwóch rzędach przed nauczycielem, w parach odpowiadają na krótkie pytania nauczyciela (stopniowanie przymiotników krótkich i długich), wygrywa ta grupa, która poda jak najwięcej prawidłowych odpowiedzi w dwóch rundach.
Wprowadzenie: uczniowie wciąż podzieleni na dwie grupy otrzymują kartę pracy – zadanie 1 - i skanerami kodów QR odczytują brakujące idiomy zawierające kolory i dopasowują je do podanych dla nich definicji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i przyznaje punkty.
Następnie uczniowie przechodzą do zadania nr 2 – nauczyciel odtwarza nagranie irlandzkiego przysłowia w języku gaelic, uczniowie próbują podać prawidłową jego definicję. Następnie - w zadaniu 3 – do 9 przysłów dopasowują 9 zdań wyjaśniających ich znaczenie. Dozwolone jest używanie aplikacji tłumaczących, jak i stron www.
Utrwalenie: uczniowie otrzymują jeden (OPCJONALNIE 2) zestawy gry TRIMINO służącej utrwaleniu poznanego słownictwa (jedna gra utrwala idiomy, druga przysłowia). Nauczyciel sprawdza poprawność ułożonych kafelków gry i przyznaje punkty.
Zadanie egzaminacyjne: uczniowie rejestrują się do gry Kahoot i jako dwa zespoły uzupełniają dialog z ośmioma lukami (TEST WYBORU – podobny do egzaminacyjnego zadania na słuchanie z egzaminu ósmoklasisty). Gra odlicza po 10 sekund na każdą odpowiedź. Nauczyciel przyznaje punkty dla zwycięzców.
Podsumowanie: cyklu zajęć o zwyczajach Irlandczyków i o Irlandii: uczniowie wciąż podzieleni na 2 grupy szukają ukrytych w klasie 11 kart z kodami QR, używając skanera odczytują ich prawidłową kolejność, a hasła zapisują w karcie pracy nr 2, utworzone hasło zdradza uczniom miejsce ukrycia SKARBU. Nauczyciel przyznaje punkty tej grupie, która jako pierwsza odnalazła skarb.
Zakończenie i zadanie domowe: Nauczyciel podlicza przyznane punkty – KONICZYNKI i grupie zwycięzców przyznaje ocenę bardzo dobrą, a drugiej grupie po dwa plusy za aktywność. Jako zadanie domowe uczniowie mają stworzyć kartkę z życzeniami dla bliskiej osoby z okazji dnia Świętego Patryka.
ZALECENIA POD KĄTEM INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA:
Uczniowie z dysfunkcjami mają przedłużony czas na odpowiedź podczas gier językowych, podczas pozostałych gier korzystają z pomocy innych uczniów oraz z pomocy nauczyciela (nauczyciel - jeśli zostanie poproszony o pomoc, asystuje podczas skanowania czy podczas innych zadań).
Aleksandra Sojka